Pages

Thursday, January 29, 2015

Berpagi-pagian.... ahaks haks...

Assalamualaikum w.b.t

Bonjour.... Morning.... Buenos Dias...
Opss salam khamis uolss...
Hurm dah lame tak update kat blog ni. Ni tetibe rase nak berbelog pulak. hehehe...
Pagi ni adik balik dari Cerating. Nak perabih coti katenye. hurm... aku jugak yang x penah nak cukup dengan coti yang hado. adoiiiiiyaaiii...
Taper lah. Okeh pagi aku ke pasar tani. Mood nak ke pasar tetibe membuak2 pulak. Adik ade nih. Bleh hangkut sekali. Wat peneman. heh heh heh...

Jadi alkisahnya menujulah kami ke pasar tani menaiki cik kuning kesayanganku. Da park leklok kami menapak ke pasar tani yg dekat bebeno dengan Giant K.Trg nih. Memula konpom2 lah terjah kawasan lembab dan basah dulu. hehehee kawasan orang jual ikan dan yang sewaktu dengannye. haaaa.... sebab..... Fokus utama ke pasar adalah mencari Ramli... eeeehhh silap. Tu rancangan lain. Mencari si ikan haruan spesel untuk my dearest mak @ lbih dikenali oleh anak2nya Datin Jah. ahaks.. feeling datin2 gitu. Huihhh arini macam banyak je orang jual ikan haruan neh. X macam aritu. Jenuh aku mencari ikan haruan hidup nih. Datin jah x nak kalo yang dah kejung tu. X FRESH katenyer... Dia nak yang boleh lompat2 n kalo dapat buat terjun tiruk lagi best! Erk!! Over plak haku neh. Okeh stop kedai kedua. Ikan Haruan sekilo aku beli. Pilih jangan yang besar2 sangat ye dik! haaa tu satu lagi pantang larang nak beli untuk Datin jah ni. Kalo beli haruan yg sebesar lengan ko tuh xde nye dia mau.. Jadi beli yang sedang2 elok je. X kecik x besar. Camne??? Lu pikirlah sendiri. Aku dah dikira master kot sebab dah banyak kali menapak ke pasar mencari si haruan. Dolu2 tengok ikan tu lompat dengan aku-aku sekali melompat. Sekarang.. Alhamdulillah. Selagi dia x aim aku. Aku boleh je maintain terpacak kat situ. hehehe...

Ikan. Checked. Pastu kami menapak ke bahagian sayur. Sayur wajib. KANGKUNG. Ada apa dengan kangkung??? Sejak banjir ni kangkung pon da naik harga. Bayang kat pasar kat kampong aku tu pon jual seikat rm2 kot. Dah la kurus je ikatnye. Kalo dulu 50 sen seikat pon dapat. Tapi standard Rm1 la seikat yg boleh tahan gemuknye. Xde lah dua tiga pokok je seikat. haruuuuu...
Yang best arini bila aku tanye maciks tu kangkung berapa seikat dia cakap RM SERINGGIT!!! Waaah teruja aku. Terus rembat 5 kot. hehehe... Baru RM5 kot. Murah tuuuu.... Erk knape banyak sangat??? ohhh pasalnye kat umah tu ade 6 ekor hantu yang suke giler makan kangkung. Sape???
Cik2 Itik dan Suami Isteri Angsa kat umah aku tu hah. Suke benor deme kangkung ni. Pantang campak abes di makannya.

Sayur. Settle. Erm menu jamu mata yang ala-ala wajib kalo aku ke sini. Roses... Bunga bungi... hahahaha. Kate lah aku minah bunga ke hape tapi aku memang suka bunga. So apalagi ku ajak le adik aku ni pegi ke bahagian pokok2 plak. Tapi arini ros yang besar2 dah xde. Abes dikebas orang sudaa mungkin. Ade yang kecik je. Xpe. Menapak ke kedai sebelah. Hah aku dah nampak. Nampak banyak pokok2 yang ade. hahaha... sengal. Erm pacik, purut ade? Saje je sebenornye. Tapi bila pacik tu cakap ade. Rm7 ngan Rm15. Terus aku naik semangat nak beli. Sebab yang kat umah berkemungkinan akan mampos setelah terkena haba panas akibat pembakaran terbuka oleh Datin Jah minggu sudah. Huhuhu... kesian. Hah?? Pokok Lada Hitam. X tunggu terus ku tanya harga pokok yang memang sudah lama ku idam tu. Bila pacik tu cakap seploh hengget je. Memang cantek ah. Kena dengan bajet sejemput aku. Beli pokok limau purut dengan lada hitam. InshaAllah semoga pokok2 ni akan membesar dengan subur dan memberikan hasil yang banyak. Amin Amin Amin...

Settle dengan pokok kami menapak ke bahagian yang boleh mengisi perut. Makanan!!! Intai-intai dan jeling-jeling. Kami stop dekat akak jual ayam goreng. Amik chicken chop 1 amik ayam goreng + sosej. Okeh. Done.

Xde ape lagi dah nak beli. Jalan2 nak balik la kot. Tetibe.... Aik! Ade tandas awam sini??? Bleh tahan!!! Snap la gambo. Apalagi. Lantak la orang nak cakap ape. Tepon aku. Sukati aku la kan. huk huk huk jangan maraaa aaa.... Lalu balik dekat orang jual ikan. Tanye adik. Ko nak tengok Udang Harimau?? Hah aku tunjuk la kat dia. Err... aku pon sebenarnya baru beberapa minggu kenal udang harimau. hehehehe.... Pastu dia tanya aku ikan yang bintik2 tu ikan ape. Aku cakap kerapu rasanya. Ke salah??? Ontah lah labu. Setahu aku gitu ler rupa si kerapu. Kalo salah mohon ampon la yer.

Alamak!!  Sempat lagi adik aku nyinggah dekat kedai jual2 ikan kecik2 comey. Hah dia dah nampak cik Guppy comey2 dalam plastik tergantung2 kat situ. Hah dah benti tengok2 dan belek2. hahaha...
Pot pet itu ini... last2 dia amik si ikan oren comey tu. Cik kak yang jual tu cakap boleh kacuk dengan Guppy. Aiyyo buleh kaa??? Bia betol.. Xpe la janji dia x gaduh2 sebab kami nak letak cik2 orenjis ni dalam kolah yang ade guppy kat tepi umah tu. haaa nanti kita tengok lah camne dorang2 nih. Berkawan ke tidok mereka2 ini... Okeh. Ikan oren ni namenye dah lupe. Tadi cik kak tu cakap macam kedengarannya ikan ppedang?? Betui ka??? huhuhuhu...

Sesi beli dan belah di pasar tani depan Giant berakhir. Masing2 bimbit barang2 dan hasil tangkapan pasar bawak ke tempat cik kuning di park. Dan apalagi pecut balik umah la... hihihi sekian. Adios!!!!




No comments:

Post a Comment